Порядок здійснення допорогових закупівель

Користувачі електронної системи ProZorro починають опановувати нововведення й ніяк не складуть зрозумілої для себе «картинки». Не розуміють, що, як і чому їм потрібно робити під час здійснення допорогових закупівель. Тому далі, оминаючи суху юридичну мову, але не відмовляючись від правового механізму, ми заповнимо прогалини у їхніх знаннях, аби допомогти пересічним замовникові та учасникові відстежити «діаграму» допорогових закупівель.

Порядок здійснення допорогових закупівель — правила роботи електронної системи закупівель

Замовникові передусім необхідно зрозуміти, що всі закупівлі поділяють на дві великі частини —  допорогові та надпорогові закупівлі. Ключова різниця в тому, що допорогові не підпадають під дію Закону України «Про публічні закупівлі», їх проводять за доволі гнучкими правилами. Замовник сам визначає, який перелік документів учасники мають надати для участі в торгах. Але і в першому, і в другому випадках є фіксовані строки на запитання, подання пропозицій і оскарження, тож для успішного проведення закупівлі важливо виконувати все вчасно.

Запропонований Наказом № 35 механізм проведення допорогових закупівель закладено в електронну систему. Саме на правах адміністратора електронної системи закупівель ДП «Зовнішторгвидав України» (нині — ДП «Прозорро») й розробило Порядок № 35 для користувачів, котрі мають бажання з метою досягнення економії при здійсненні відповідної закупівлі використовувати електронну систему ProZorro відповідно до встановлених Наказом № 35 правил роботи системи. Порядок здійснення допорогових закупівель (правила роботи системи) закріплено адміністратором веб-порталу ProZorro в однойменному Наказі №35, а використання цього документа є обов’язковою умовою проведення допорогових закупівель через електронну систему. Отже, сподіваємося, що в питанні, для чого саме існує Порядок здійснення допорогових закупівель, затверджений наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 №35, ми розібралися .За яких умов використовують Порядок здійснення допорогових закупівель? Вище вже було сказано, що Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2016 № 922-VIII не регулює механізму здійснення допорогових закупівель та не містить поняття «допорогова закупівля» . Саме в Наказі № 35 наведено даний термін та надано його визначення, а саме визначення терміна «допорогова закупівля» не містить нижніх граничних цінових меж.

Водночас Наказом № 35 визначено найнижчий (граничний) вартісний поріг очікуваної вартості предмета закупівлі, який може встановити замовник аби провести закупівлю із застосуванням електронної системи закупівель: Очікувана вартість закупівлі не може бути меншою 3 000 гривень (абзац третій підпункту 6.4 Наказу № 35).

Наказ № 35 встановлює вартісне обмеження очікуваної вартості предмета закупівлі. Щоб здійснити закупівлю з використанням електронної системи закупівель, її очікувана вартість має дорівнювати 3 000 гривень або бути більшою за 3 000 гривень. Окрім цього, використовувати електронну систему ProZorro для конкурентного відбору постачальника можуть інші зацікавлені суб’єкти на добровільних засадах. Таке право надає їм адміністратор електронної системи закупівель.

У чому відмінність між Порядком здійснення допорогових закупівель, затвердженим наказом  ДП «Зовнішторгвидав України», та Порядком здійснення допорогових закупівель,  затвердженим внутрішнім розпорядчим документом організації?

Замовники та учасники часто не зовсім розуміють, для чого та як застосовувати Порядок здійснення допорогових закупівель (Наказ ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.16 № 35), та чи є відмінність між цим Порядком та порядками, положеннями чи рекомендаціями щодо здійснення допорогових закупівель, які діють в організаціях замовників.

Також адміністратор цим Порядком здійснення допорогових закупівель закріпив за собою можливість внесення змін до нього в односторонньому порядку (про що йшлося вище в даній статті). Тобто якщо ДП «Прозорро» вирішить змінити регламент, удосконалити чи запропонувати інший функціонал, то користувачам (замовникам, учасникам, тим, хто здійснює закупівлю через електронну систему на добровільних засадах) доведеться прийняти відповідні зміни та використовувати їх у роботі .Часто в замовників виникає питання щодо того, чи можуть вони вносити зміни до Порядку здійснення допорогових закупівель, затвердженого наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.16. №35. Ні, вони цього робити не можуть, і вище пояснено чому. Натомість за бажання для врегулювання своєї закупівель в електронній системі закупівель замовник може розробити та затвердити свій власний внутрішній документ (наприклад «Положення про здійснення допорогових закупівель», «Порядок проведення допорогових закупівель» тощо) і затвердити його наказом керівника організації. У нашій країні такі дії замовника є його правом, а не обов’язком. Водночас замовника може зобов’язати розробити локальне положення про порядок проведення торгів через електронні системи його орган управління. Деякі замовники вже розробили та використовують чи розробляють таке положення. В деяких випадках замовник має право самостійно вирішувати, чи затверджувати йому таке Положення/Порядок/Регламент у своїй організації. За таких обставин виникає питання: якщо не обов’язково, тоді навіщо взагалі щось робити? Дійсно, у службових осіб замовника [які (за старою схемою) виконують свої прямі службові обов’язки, передбачені посадовою інструкцією] позапланові доручення керівництва, завдання нормалізувати роботу установи.

Окрім цього, такі дії дадуть змогу самим працівникам удосконалити для себе механізм застосування допорогової закупівлі. Наприклад, у даному внутрішньому розпорядчому документі замовник може/має право, але не зобов’язаний залежно від власних потреб/специфіки на свій розсуд зафіксувати:

  • вартісні межі очікуваної вартості предмета закупівлі, за яких він здійснюватиме відповідну допорогову закупівлю з використанням електронної системи закупівель та за яких здійснюватиме таку закупівлю в результаті укладення прямого договору без застосування електронної системи;
  • визначити види товару (товарів), послуги (послуг) та робіт, потребу в яких для організації забезпечують виключно в результаті укладення прямого договору;
  • конкретизувати термін проведення періоду кваліфікації учасника з урахуванням термінів, передбачених пунктами 9.4 і 9.5 Наказу № 35, а саме: замовник зобов’язаний завершити закупівлю підписанням договору або відміною закупівлі протягом 30 днів після закінчення строку подання пропозицій, адже самим Наказом:
  • передбачити можливість укладення прямого договору, якщо було двічі відмінено допорогову процедуру через відсутність учасників;
  • зазначити, яким чином замовник відображатиме технічні, якісні вимоги до предмета закупівлі тощо (можливо, це буде документація допорогової закупівлі, загальна специфікація чи цей документ матиме іншу назву);
  • зазначити, що під час проведення допорогової закупівлі з використанням електронної системи закупівель замовник одночасно з оголошенням розміщує документацію допорогової закупівлі, проект договору;
  • конкретизувати терміни уточнень, подання пропозицій учасниками, терміни укладення договору про закупівлю;
  • дозволити учасникам дозавантажувати в систему документи, яких не вистачає, вже після проведення аукціону, обмеживши таку можливість часовими проміжками;
  • встановити для переможця обов’язок надати документи, які він подав у систему в складі пропозиції, також у паперовому вигляді;
  • встановити перелік документів, які надає лише переможець закупівлі .Ми запропонували вашій увазі лише приклади положень, які можна зафіксувати в регламенті використання електронної системи закупівель при здійсненні допорогової закупівлі, затвердженому розпорядчим документом.

Ми вже розповіли в даній публікації, що питання проведення допорогових закупівель не регламентовано Законом України «Про публічні закупівлі». Тому замовників і учасників турбує ступінь відповідальності при здійсненні таких закупівель. Наказ ДП «Зовнішторгвидав України» № 35 є локальним актом згаданого державного підприємства, а не нормативно-правовим актом, тому встановлення ступеня відповідальності не входить до компетенції державного підприємства. Відповідальність за порушення Порядку здійснення допорогової закупівлі для користувачів електронної системи закупівель може настати лише в тому випадку, якщо таку відповідальність закріплено на законодавчому рівні. Проте використання цього документа є обов’язковою умовою здійснення закупівель через електронну систему закупівель. На даному етапі впровадження електронної системи закупівель при здійсненні допорогової закупівлі йдеться про настання адміністративної відповідальності за ст. 16414 КУпАП за недотримання посадовою особою (уповноваженою особою) замовника порядку оприлюднення документів у сфері публічних закупівель.

Ірина Антонова,

спеціаліст у сфері публічних (державних) закупівель

Журнал «Радник в сфері  державних закупівель»

 

Tags: фахівець з публічних закупівель тендерний комітет довідка, що особу не було притягнуто до відповідальності за вчинення у сфері закупівель корупційного правопорушення довідка, що особа не була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої знято, погашено у встановленому порядку порядок здійснення допорогових закупівель що обрати замовнику: тендерний комітет чи уповноважену особу? кваліфікаційні критерії (вимоги) до учасників закупівлі як сформувати звіт про укладені договори в Прозоро зміна істотних умов договору про закупівлю за державні кошти продовження строку дії договору про закупівлю за державні кошти

Додати коментар

Захисний код
Оновити


Якщо ваше питання не може очікувати – звертайтесь:
(044) 232-86-42, (093) 465-97-79, (095) 531-63-80, e-mail office@salex-lcc.com.ua